#הגיל הרך

על כפות המאזניים

לא סוד הוא כי תקשורת אנשי החינוך והורי ילדי הגן היא נושא עדין ורגיש ,אשר בהתנהלות בלתי נכונה יכול להביא את שני הצדדים למקומות לא רצויים . תקשורת לקויה ויחסים מעורערים בין הורי הילדים לאנשי החינוך פוגעים באופן ישיר בילד אשר נמצא בין שתי כפות המאזניים ,דבר שאף אחד מן הצדדים אינו מעוניין בו.

בקרב שני הצדדים הורים ואנשי חינוך כאחד קיימות תופעות דומות: הדחקה , חוסר רצון להיכנס לעימותים, פחד שמא עימות עם איש החינוך יביא לפגיעה בילד,חוסר ביטחון בתגובתו של איש החינוך או ההורה ועוד. אלה הן רק חלק מן הסיבות בגינן הורים ואנשי חינוך "שומרים בבטן" ואינם משתפים את הצד השני בתחושותיהם .
בכתבה זו ננסה להציב מראה כפולה לשני הצדדים ולהעניק לכל צד את הכלים להיכנס לנעליו של הצד השני. בנוסף נצרף באהבה רבה כמה עצות שימושיות ודרכים לשיפור ולהתייעלות אחרי ככלות הכל חשוב כי נזכור- טובת האפרוחים קודמת לכל !!!

הורים ואנשי חינוך

כנותן שירות וכאיש חינוך חובה על הגננות,המטפלות ועל אנשי הצוות לעודד הורים לדבר, להעניק לכל הורה את התחושה כי הוא רשאי לומר את דעתו וכי הוא זכאי לתגובה (גם אם לא תמיד יזכה בהסכמה…) ולמצוא את הדרך בה כל הורה יכול להביע דעתו אפילו בצורה אנונימית.
משוב להורים היא דרך נפלאה למימוש כל שאמרנו. בטופס המשוב יכולות השאלות לכוון את ההורים לדבר על דברים אשר מטרידים או מסקרנים את הגננת ואת הצוות, טופס המשוב אינו מחייב אזכור שמו של ההורה והוא יכול להיות מוכנס לתיבה בכניסה אל הגן. בדרך זו ירגיש כל הורה חופשי להביע דעתו,לשפוך אור, להציע, לבקש, להעביר ביקורת ועוד. הצוות מאידך גיסא יוכל לזכות דרך ההערות בהארות חשובות ולנתב דרכו על פי דעת ההורים.
מצורף בזאת לשימושכם משוב בסיסי לו תוכלו להוסיף נקודות ושאלות נוספות בעת הצורך ולפי שיקולכם.


משוב להורים:

שם ושם משפחה:                         
*אין זו מחובתכם למלא את שמכם( אלא אם כן הנכם חפצים בכך.)

הורים יקרים –דעתכם חשובה לנו !!!
מצורפות בזאת שאלות רבות,נשמח לתגובתכם.

  1. .מהי הרגשתכם בעת ההגעה אל הגן בבוקר? האם הנכם מרגישים כי הצוות מתפנה אליכם ואל ילדכם ומקדיש לו תשומת לב רבה? האם אתם חשים כי יש מי שמקבל אתכם ומסייע לכם להיפרד מילדכם בדרך נאותה ?

  2. עד כמה הנכם חשים כי הצוות קשוב לבקשות ולצרכים מיוחדים ? האם דברים שבקשתם בעבר מולאו לשביעות רצונכם ? אם לא, נשמח אם תוכלו לפרט….

  3. .עד כמה הנכם חשים כי הצוות משתף אתכם בכל העובר על ילדכם באופן אישי במהלך כל יום ? האם הייתם רוצים פירוט נוסף ? או שמא תרצו פירוט במקרים חריגים בלבד?

  4. האם אתם נוהגים להתקשר אל הגן במשך היום ?
    אם כן כיצד מגיב הצוות לטלפונים והאם הוא קשוב אליכם ?

  5. .האם הנכם מרגישים כי צוות הגן והנהלתו משתפים אתכם די הצורך בנעשה באופן כללי בגן? אם לא , האם הייתם רוצים בפירוט נוסף ? אם כן באיזו דרך –ריבוי אסיפות הורים ? דפי מידע ?
    שיחות אישיות? קלטות וידאו מצולמות ?

  6. .האם הנכם מרגישים כי יש לכם השפעה על תכני הלמידה בגן ? האם הייתם רוצים כי תהיה לכם השפעה? או שמא הנכם סומכים על שיקול דעתו של צוות הגן בנושאים חינוכיים?

  7. .מה דעתכם על מבנה הגן? על חצר הגן ? על רמת הבטיחות בגן? על עיצוב הגן ועל תכולתו? האם יש דברים שתרצו כי נשנה ? נשמח לפירוט מלא.

אנשי חינוך והורים

בעבר כך מסתמן, זכו אנשי החינוך בכבוד רב יותר מן ההורים ומן האפרוחים כאחד.
בימינו היטשטשו הגבולות והורים מתוך רצון עז להיות חברים לילדיהם, נוטים לעתים קרובות לחצות את הגבולות ואינם שמים לב כיצד בכך הנם מחלישים
את מעמדו של איש החינוך.
אין כל פסול במעורבות הורים והיא אפילו יכולה להיות לברכה, אולם התערבות אגרסיבית או חדירה לתוך החלטותיו של איש החינוך עשויים להיות רק לנזק בעבור ההורה, הילד ואיש החינוך.
זמן הפגישה של ההורה ושל איש החינוך נעשה כמעט תמיד בנוכחותו של הילד ובזמנים בהם גם ההורה וגם איש החינוך קצרים בזמן, לחוצים וטרודים.
חובה על אנשי החינוך ועל ההורים להבין כי זמן הבאתו של הילד לגן וזמן לקיחתו מן הגן הם זמנים מצוינים לברכה, לעדכונים שוטפים ולדברים דחופים – אך אינם הזמן האידיאלי לשיחות ארוכות ולבקשות מיוחדות.
ככלל חשוב עד מאוד שכל השיחות הארוכות ,כולל הערות ,הארות וביקורות מכל סוג שהוא ,לא יעשו בנוכחות האפרוחים ו"מעל לראשם". סיטואציה מעין זו מעמידה את האפרוח במצב קשה בו הוא מרגיש כי עליו לנקוט עמדה וצד, כאשר שני הצדדים יקרים ללבו ואהובים עליו מאוד.
מאידך גיסא יומה של הגננת,המטפלת או אשת החינוך עמוס לעייפה ושעות הערב מוקדשות בעיקר לבני משפחתה ולעצמה-שיחות טלפון ארוכות ומתישות הן בוודאי הדבר האחרון לו היא מצפה… אם כך מה לעשות ,וכיצד לתקשר ?
הפתרון נעוץ בתכנון לטווח ארוך ומראש –תוך הגדרת זמנים ומועדים לכל דבר ותוך הבהרת כוונות שני הצדדים עוד בתחילת הדרך-להלן לקט עצות והצעות למניעת "גלישתו של סיר הלחץ" .

  • ספר חוקי הגן להורים
    עוד באסיפת ההורים הראשונה יחולק להורים " ספר חוקי הגן" המגדיר את זכויותיו
    וחובותיו של כל צד. כדאי ורצוי לפתוח בשיחה גלויה ולשנות מעט את החוקים המוצעים על פי בקשות ההורים ורצונותיהם.

  • הגדרת זמן מוקצב לפניות אישיות
    בדרך נעימה ואדיבה יוכל צוות הגן להעביר להורים את המסר : גם לנו חיים אישיים וקשה יהיה לנו להיענות לכל פניה ובכל זמן,ומן הצד השני פנייה אשר תעשה בזמן המוגדר והמוסכם תענה בחביבות ובאדיבות ומתוך הקשבה מלאה.

  • תקשורת טובה
    מאמץ קטן מצדו של הצוות בנושא הדיווח, יוכל לעשות פלאים ולהקטין משמעותית את כמות הפניות של ההורים אל הצוות שלא בשעות העבודה.
    על הצוות להקפיד ולדווח על כל מאורע חריג ועל דברים אשר התרחשו במהלך היום,
    יטיב הצוות ויעשה אם יוסיף לדיווח השוטף גם דברים ברמה האישית-הרי אין דבר המשמח הורה יותר מאשר לשמוע על מעללי אפרוחו האישי.

  • פגישות אישיות ומפגשי הורים
    עד כמה שקשה הדבר מבחינה ארגונית חשוב כי הצוות וההורים יתגייסו למאמץ ויקיימו מפגשים לאורך השנה כולה. מפגשים אישיים המיועדים לשיחות "בארבע עיניים" על האפרוח האישי ומפגשים קבוצתיים המיועדים לשיחה בנושאים כללים.
    חשוב להעניק להורים טעם של עוד בכל מפגש ולשכוח מפורמט "אסיפת ההורים הישנה והמשעממת" פינוקים קטנים להורים,פעילות חוויתית או יצירתית בתום השיחה השוטפת וכל רעיון יצירתי אחר יתקבלו על ידי ההורים בברכה ויגרמו להם להגיע בשמחה לכל מפגש שיוזמנו.

מאמרים נוספים

להצעת מחיר מותאמת אישית