ביטוח תושב חוזר – מה כדאי לדעת?

חוזרים לארץ? קנו ביטוח תושב חוזר

על פי הערכה שמרנית חיים בחו"ל לפחות חצי מיליון ישראלים או ישראלים לשעבר (בסופו של יום גם אזרח שעזב את הארץ ולא חי בה 30 או 40 שנה עדיין מחזיק באזרחות ישראלית, בהנחה שלא ויתר עליה באופן אקטיבי); הערכות פחות שמרניות מדברות על קרוב ל-800,000 ישראלים מעבר לים.

חלק מאותם ישראלים הם מה שנקרא בעגה העממית 'יורדים', כלומר ישראלים שבחרו להגר ולהעביר את מרכז חייהם למדינה אחרת, חלק אחר שוהה בחו"ל באופן זמני למטרת לימודים, שליחות מטעם מקום העבודה או עסקים. לפניכם מדריך המיועד לישראלים החוזרים לחופשת מולדת (או למשפחותיהם כאן) – איך לרכוש ביטוח בריאות לתושב חוזר (חוץ)?

מחפשים ביטוח בריאות לתושב חוזר או חוץ? או ביטוח לתיירים? השוו מחירים ורכשו אונליין >>

בין אזרחות לתושבות

מרגע שאדם קיבל אזרחות ישראלית, בין אם כי נולד להורים שהם אזרחים ישראלים; ובין אם קיבל את אזרחותו מתוקף חוק השבות או הליך התאזרחות אחר; הוא נותר אזרח ישראלי לכל חייו (למעט נסיבות מאוד חריגות).

אך יש לחיים בארץ גם מימד נוסף שמשפיע על ההתנהלות האישית – 'תושבות'. אזרח ישראלי שמרכז חייו בישראל חוסה לא גם תחת מעמד של 'תושב' שמקנה לו זכויות וחובות.

לעניינינו מה שרלוונטי הם בעיקר הזכויות הסוציאליות שמקנה הביטוח הלאומי לתושבים כמו גם הביטוח הרפואי בקופת חולים. בעיקרון אדם מפסיק להיות 'תושב' ישראל באופן אוטומטי אחרי 5 שנים בהן שהה (מרבית התקופה) בחו"ל.

בנוסף, ישראלים רבים שעוזבים את הארץ לתקופה של מספר שנים, יוותרו באופן יזום על התושבות שלהם כדי להימנע מצבירת חוב בביטוח הלאומי. למה חשוב להכיר בהבחנה בין 'אזרח' ל'תושב'? כי כאשר אזרח ישראלי שכבר אינו 'תושב ישראל' מבקר בארץ (תושב חוץ) הוא נמצא במעמד ייחודי שמבדיל אותו ממי שהוא כן תושב וזה חשוב בעיקר בהקשר הביטוחי.

ואקום ביטוחי

מרבית הישראלים שחיים בחו"ל נוהגים לבקר בארץ מעת לעת, חלקם לא בהכרח מודע לזה, אך מבחינה ביטוחית הם נמצאים בסטטוס מאוד שונה משל אזרחים שהם גם תושבים.

בשונה מתושבי ישראל שבכל רגע נתון מוקפים במעטפת ביטוח של הביטוח הלאומי וקופת החולים, מעמדם של תשבים חוזרים שלא הסדירו תושבות מלאה מאוד שונה.

במקרה של פציעה, פגיעה או מחלה שתוקפת אותם במהלך שהותם במדינה הם בעצם שרויים בוואקום ביטוחי ואם, חלילה, יפצעו הם לא יזכו לסיוע (ובהמשך לקצבה) מהביטוח הלאומי ולא יהיה גוף שישלם את הוצאות האשפוז או ההליך הרפואי.

למעשה, מהבחינה הזו מעמדם של ישראלים החיים בחו"ל ונמצאים בביקור מולדת, לא שונה ממעמדם של תיירים המבקרים בה. אך בעוד תיירים, מודעים לעובדה שכאשר הם יוצאים מגבולות מדינתם הם חייבים להצטייד בכיסוי ביטוחי שיגדר וישפה אותם במקרה הצורך, ישראלים החיים בחו"ל, לעיתים, שוכחים את הנקודה הזו וסבורים שעצם העובדה שיש להם דרכון ישראלי מבטיחה אותם בכל מקרה. זה ממש לא המצב.

שמרו על עצמכם גם בחופשת המולדת
שמרו על עצמכם גם בחופשת המולדת

הפתרון – ביטוח תושב חוזר

הפתרון ללקונה הזו פשוט: ישראלים החיים בחו"ל ומגיעים לביקור מולדת צריכים להתייחס לביקור בישראל כמו אל כל נסיעה אחרת בעולם. במילים אחרות – עושים ביטוח בריאות כמו כל תייר אחר.

למעשה, מרבית חברות הביטוח אפילו לא מציאות לתושבים חוזרים בביקור מולדת פוליסה ייחודית, אלא משווקים להם פוליסת בריאות לתייר. אם אתם ישראלים החיים בחו"ל שמתכננים ביקור מולדת או קרובי משפחה של ישראלים כאלה, כדאי שתהיו מודעים לעניין הזה. מה שמוביל אותנו לנושא הבא: בחירת הפוליסה הכי מתאימה ומשתלמת.

מסתבר שבתחום פוליסות הבריאות לתייר (שכאמור, הן גם הפתרון הביטוחי לתושבים חוזרים), יש הבדלים בין הצעות החברות השונות. לא כל הפוליסות מציעות את אותם כיסויים ולא כולן משתלמות באותה מידה.

הבשורות הטובות הן שבאמצעות הקולקטיב הארצי ניתן לאתר את הפוליסה המתאימה והמשתלמת ביותר. הקולקטיב הארצי היא סוכנות שמתמחה בנישות ביטוח ספציפיות (וזה כולל ביטוח לתייר וביטוח לתושב חוזר/ תושב חוץ).

ההתמחות הזו יחד עם העובדה שהקולקטיב הארצי לא מחויבת לאף חברת ביטוח, אלא רק ללקוח הקצה מאפשרים לחברה לתפור לכם חבילת ביטוח לתושב חוץ שגם תהיה משתלמת וחסכונית וגם תתאים, בדיוק, למצב הרפואי שלכם ובכך תספק לכם גם הרבה שקט נפשי במהלך ביקור המולדת.

מחפשים ביטוח בריאות לתושב חוזר או חוץ? או ביטוח לתיירים? השוו מחירים ורכשו אונליין >>

ניתן גם ליצור איתנו קשר לקבלת פוליסה בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

להצעת מחיר מותאמת אישית